Tullauksen vihreämpi tulevaisuus

Nicolas Collart jakaa ajatuksiaan
Kuva
nicolas article

Tässä artikkelissa Nicolas Collart, International Customs, Compliance and Sustainability Director, jakaa ajatuksiaan kestävästä kehityksestä tullialalla. 10 vuoden kokemuksella hän kertoo, mitä ajattelee alan muutospotentiaalista, mitä kollektiivinen sitoutuminen kestäviin arvoihin voisi tarkoittaa, ja ovatko uudet viestintätavat heikentäneet alan tuottavuutta.

Paperista paperittomuuteen

Tulliala toimi pitkään puhtaasti papereiden – tai muunlaisten fyysisten asiakirjojen – varassa. Tullimuodollisuuksissa paperit puhuivat, kunnes internet ja muut digitaaliset ratkaisut avasivat meille mahdollisuuden parempien toimintatapojen kehittämiseen.

Kun mietitään tullaamista ja kestävää kehitystä, suurimpana haasteena on luopuminen vanhoista, tutuista tavoista. Vaikka tulliviranomaiset määrittelevät alan yleiset pelisäännöt, jokaisen tullihuolitsijan ja asiamiehen vastuulla on varmistaa, että prosessit ovat asiakkaille helppoja ja että kuljetusketju toimii kaikkien osapuolten näkövinkkelistä mahdollisimman sujuvasti.

Näin mittavien muutosten läpivieminen on aina hankalaa. Suunta on kuitenkin oikea. Sen lisäksi, että sekä viranomaiset että alan toimijat suhtautuvat avoimesti ajatukseen luopua fyysisistä asiakirjoista silloin, kun se on mahdollista, he katsovat kiinnostuneina tulevaisuuteen ja kaikkeen, mitä datavetoisilla ratkaisuilla voidaan saada aikaan. Maaliskuussa 2022 julkaisemassaan raportissa myös EU:n niin sanottu viisaiden ryhmä nosti esiin tarpeen toimenpidepaketille, jolla EU:n tullitoimintaa voitaisiin kehittää aiempaa ympäristöystävällisempään suuntaan.

”Tullilla on tärkeä rooli EU:n vihreän kehityksen ohjelman toteuttamisessa. On sanomattakin selvää, että tullilaitosten on edistettävä asiaa viherryttämällä omia toimintojaan. Edellä kuvattu tullimenettelyjen digitalisointi on osa tätä prosessia."

”Tullilaitoksilla on tärkeä rooli varmistaa, että tuotteiden tuonnissa noudatetaan kestävän kehityksen kannalta oleellisia kieltoja ja rajoituksia. Ympäristötarkoituksiin tapahtuvassa tavaroiden seurannassa voitaisiin hyödyntää lohkoketjujen kaltaisia uusia teknologioita, joista voitaisiin asteittain tehdä pakollisia EU:n lainsäädännössä.”
Reform of the EU Customs Union, maaliskuu 2022, sivu 34

Keskeistä näissä lainauksissa on tullilaitosten aktiivinen rooli siirtymässä kohti kestävämpää maailmaa. Ja kun me – yhdessä toimialana – tarkastelemme toimintaamme kokonaisuutena, ymmärrämme, ettei paperin käytön vähentäminen ole ainoa asia, jonka voimme tehdä.

Ilmoittajat ja viranomaiset viitoittavat tietä yhdessä

Sen lisäksi, että teemme viranomaisten kanssa yhteistyötä tiettyjen tullausprosesseja koskevien muutosten toteuttamisessa (esim. siirtyminen NCTS P5 -passitusjärjestelmään sekä EU:n uuden Unioniaseman ilmoituspalvelun (PoUS) käyttöönotto), pyrimme myös tehostamaan omia toimiamme ja prosessejamme. Tämä ei tarkoita pelkkää tuonti- ja vienti-ilmoitusten laatimista ja käsittelyä, vaan kaikkia vaiheita niitä ennen ja niiden jälkeen.

Kuva
lisa and shaun

Tietokartoitusta ja EDI/OVT-tiedonsiirtoa tehdään jo koko toimialan laajuisesti. Kaikki ymmärtävät, että useimmissa tapauksissa paperiton järjestelmä tekee prosesseista nopeampia ja vähentää virheiden riskiä. Se, että tekee enemmän vähemmillä resursseilla, on vihreämpi tapa toimia.

Kaikissa muutoksissa keskeistä on määräysten noudattaminen. Käytettyjen prosessien tulee aina olla tulliviranomaisten määrittämien sääntöjen ja ohjeiden mukaisia. Viranomaisten olisikin hyvä näyttää tietä ja olla valmiita avoimeen, Euroopan laajuiseen keskusteluun muutoksista. Onneksi näin usein onkin.

Kuva
chat

Muutoksissa on aina myös ongelmansa

Tullaaminen on muuttunut paljon 10 vuodessa, mikä on heijastunut myös viranomaisten ja alan muiden toimijoiden väliseen suhteeseen. Yksi suurimmista muutoksista liittyy tiedonkulkuun. Kun ennen saattoi pirauttaa tutulle tullauskäsittelijälle ja ratkaista epäselvän asian nopeasti kysymällä, nykyään tällainen suora yhteydenpito on harvinaisempaa. Nyt asioita hoidetaan sähköposteilla, joihin vastaaminen voi asiasta riippuen kestää pitkäänkin. Onko viestinnästä tullut tehottomampaa, ja jos on, miten se on vaikuttanut alaan yleensä?

Kun miettii, minkälainen paine viranomaisresursseihin nykyään kohdistuu, on selvää, että digiympäristössä näihin haasteisiin vastaaminen on helpompaa. Samoilla resursseilla pystytään nyt liikuttamaan suurempia tavaravirtoja ja palvelemaan yhä suurempaa joukkoa tuojia, viejiä ja heidän edustajiaan.

Siksi on koko toimialan kannalta tärkeää, että me kaikki viemme muutosta eteenpäin omassa työssämme. Sen sijaan, että uuden asiakkaan kanssa tyydytään miettimään, ovatko kaikki tarvittavat asiakirjat olemassa, meidän tulisi järjestelmällisesti ja avoimesti keskustella siitä, miten tietojen hankkiminen ja välittäminen voidaan järjestää tehokkaalla ja kestävällä tavalla. Kysyä, miten me voimme helpottaa niin asiakkaidemme, viranomaisten kuin oman tiimimme työtä.

Sosiaalinen vastuu osana prosessia

Laatu ei tietenkään saa jäädä digitalisaation ja kestävän kehityksen jalkoihin. Tulli-ilmoitusten tekeminen tulee jatkossakin uskoa asiantuntijoiden käsiin robottien sijaan.

Tulliviranomaisten resurssit eivät kuitenkaan ole ainoa asia, jonka kysyntä on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana. Myös tiedontarve on lisääntynyt. Kokeneita tulliasioinnin ammattilaisia on olemassa rajallisesti, ja nykypäivänä heiltä vaaditaan paitsi suurempaa tehokkuutta, myös aikaa itsensä kehittämiseen ja kouluttamiseen.

Alana meillä on velvollisuus pitää huolta ihmisistämme ja tukea heitä heidän työssään, jotta tavaravirrat pysyvät liikkeessä myös tästä eteenpäin. He ovat laadun vartijoita, ja meidän on varmistettava, että he voivat keskittää asiantuntemuksensa sinne, missä siitä on eniten hyötyä. Customs Supportilla koko asiantuntemuksemme on valjastettu laadukkaiden, oikeansisältöisten ilmoitusten tekoon, ei pelkkään numeroiden syöttämiseen.

Yhdessä oppien ja kasvaen

Euroopan unionissa ja sen eri jäsenmaissa on totuttu tarttumaan käsillä oleviin haasteisiin vähän eri tavalla ja eri tahdissa. Näin myös tullialan digitalisaation kohdalla. Tämän ansiosta eteneminen on ollut nopeaa, koska viranomaiset ja muut alan toimijat ovat pystyneet ottamaan oppia toistensa kokemuksista.

Customs Support toimii koko Euroopan laajuisesti ja tarjoaa kokonaisvaltaisia tullauspalveluja myös EU:n ja Ison-Britannian välillä. Tämä on meille selkeä etu. 

Kuva
cs

Asiantuntijamme ovat tottuneet vastaamaan haasteisiin eri puolilla Eurooppaa ja työskentelemään ketjun kummassakin päässä yhtä aikaa. Näin olemme päässeet arvioimaan prosessejamme ja niiden toimivuutta erilaisissa ympäristöissä. Kestävän kehityksen näkökulmasta prosessimme toimii, koska yhdellä ilmoituksella voidaan hoitaa useita suoritteita, eikä paperia tarvita lainkaan.

Tällaisessa toimintaympäristössä viranomaisten ja meidän kaltaistemme yritysten on helpompi tehostaa toimintaansa ja omaksua vihreämpiä toimintatapoja omassa päivittäisessä työssään.

Kohti vihreämpää tulevaisuutta

On hienoa nähdä, miten kestävä kehitys on koko ajan enemmän tapetilla.

Kauppasopimuksissa on jo alettu priorisoida digitalisaatiota ja kestäviä liiketoimintatapoja, mistä väistämättä seuraa, että ennen pitkään kaikkien osapuolten on ryhdyttävä tekoihin pelkän tarkkailun sijaan. Monet EU:n ajamista paketeista, kuten vihreän kehityksen ohjelma ja sen sisältämä hiilirajamekanismi, kytkeytyvät tiiviisti kestävään kehitykseen.

Customs Supportin ensimmäinen vastuullisuuskatsaus vuonna 2022 vaati paljon tiedonkeruuta minulta ja kollegoiltani. Sen pohjalta olemme käynnistäneet hankkeita, jotka ovat mahdollistaneet paperittomien käytäntöjen viemisen myös niihin toimistoihimme, joissa digitalisaatio ei vielä ole kovin pitkällä.

Minulle yksi tämän projektin hienoimmista puolista on ollut nähdä, miten täysillä tiimimme ovat asiassa mukana. Ympäristön tila herättää maailmanlaajuista huolta, ja kun ihmisille annetaan mahdollisuus tehdä asioita, jotka hyödyttävät heidän itsensä lisäksi myös ympäröivää maailmaa, he tarttuvat innolla toimeen.

Me Customs Supportilla haluamme antaa ihmisten valita. Haluamme antaa heille äänen. Meidän ja koko alan kehittyessä väkemme on koonnut voimansa ja näin varmistanut, että asiat etenevät nopeasti ja tehokkaasti.

Lisäksi olemme käynnistäneet koko konsernin laajuisen kestävän kehityksen ohjelman, jossa on erilaisia alaohjelmia. Yksi niistä on nimeltään Green Ambassador eli vihreä lähettiläs. Se tarjoaa heille, joille ympäristöasiat ovat todellisia sydämenasioita, tilaisuuden johtaa muutosta. Meistä ei ole järkevää sanella ylhäältä käsin, mitä asioille pitäisi tehdä, tai sälyttää kaikkea vastuuta muutaman henkilön hartioille. Mielestämme tie todelliseen muutokseen lähtee intohimoisesti asiaansa suhtautuvista ihmisistä.

Olen tyytyväinen siihen, miten työmme kestävämmän tulevaisuuden puolesta etenee, ja toivon, että kollegat alalla ovat tarttuneet haasteeseen samalla innolla. Kyse ei ole vain meistä, ja yhdessä toimimalla me voimme saada paljon aikaan.

Kuva
1

Realismia peliin 

Vaikka me voimme toimialana tehdä enemmän kulutuksen hillitsemiseksi ja kestävän kasvun edistämiseksi, meilläkin on rajamme. Paikkamme on toimitusketjun keskellä, ja vaikka se rooli on tietenkin hyvin tärkeä, keinomme ajaa kestävään kehitykseen liittyviä asioita ovat rajallisemmat kuin esimerkiksi logistiikka- tai merenkulkualan toimijoilla.

Me voimme keskittää energiamme kahteen asiaan: paperinkäyttöön ja ihmisiin. Sen lisäksi, että siirrymme mahdollisuuksien mukaan paperittomuuteen, meidän on katsottava, etteivät asiantuntijoillemme asetetut vaatimukset kasva liian suuriksi, ja että heidän hyvinvoinnistaan ja työnsä laadusta pidetään aina huolta.

Kulut ovat myös asia, joka on otettava huomioon. Paperittomuus lisää palvelimien ja tietokoneiden käyttöä sekä sähkönkulutusta. Vielä on mahdotonta arvioida, miten tämä suhteutuu paperin valmistuksesta, kuljetuksesta, käytöstä ja varastoinnista aiheutuneisiin kuluihin, mutta uskon, että toimialana me voimme olla luottavaisia, että valitsemamme suunta on oikea.

Hei. Voimmeko auttaa?

Ota yhteyttä