Kuka sinä olet?
Olen Cesilia, 25, ja olen työskennellyt Suomen Customs Supportilla vuodesta 2019 - tosin silloin se oli SA-TU Logistics.
Liityin tiimiin kesäharjoitteliaksi, samalla kun opiskelin kansainvälistä kauppaa. Alun perin ajatukseni oli muuttaa tilapäisesti Padasjoelta, nähdäkseni millaista elämä on Helsingissä.
Kun kesä oli ohi, halusin jäädä pysyvästi. Olen oppinut Customs Supportilla paljon, ja parhaillaan työskentelen tullauskoordinaattorina.
Mitä Customs Clearance Coordinator tekee Customs Supportilla?
Työskentelen tiiviissä yhteistyössä asiakkaidemme ja kollegoideni kanssa varmistaakseni, että kaikki sujuu hyvin. Työni itsessään on hyvin vaihtelevaa, teen osan ajasta tulli-ilmoituksia sekä asiakaspalvelua, mutta toimenkuvaani kuulu myös teknisiä tehtäviä, sillä toimin myös tulli-ilmoitusten automaation asiantuntijana.
Miltä tyypillinen työpäiväsi näyttää?
Ensimmäiseksi tarkistan sähköpostin ja käyn kollegoideni kanssa läpi kiireelliset asiat, sitten siirryn varsinaisiin tehtäviini. Tarkistan kaikki omat tulli-ilmoitukset ja pidän asiakkaat ajan tasalla niiden suhteen. Sitten tarkistan tarvitsevatko kollegani apua viennissä, mikäli heillä olisi esimerkiksi oikeellisuuteen liittyviä haasteita tai jos joku on poissa, hyppään niihin saappaisiin.
Päivän aikana valvon myös integraatioidemme sujuvuutta ja vietän loput työajasta uusien automaatioratkaisujen parissa.
Mistä pidät eniten tehtävässäsi?
Rakastan sitä, miten paljon tällä alalla on opittavaa. Tuonti- ja vientiselvitysten erot, miten nopeasti asiat voivat muuttua, sekä miten voimme jatkuvasti tehdä enemmän digitalisaation avulla. Kun Innovaatiosta ja automaatioista Groupissamme vastaava Bardo esitteli digitaalisia ratkaisuja meille sen jälkeen, kun SA-TU Logistics liittyi konserniin, olin ällistynyt. Pidän siitä, että voimme jatkuvasti tehdä enemmän ja oppia jatkuvasti.
Millaista oli olla harjoittelija ilman tullikokemusta?
Oli paljon opittavaa, mutta tiimi täällä otti minut vastaan ja toimi todella hyvin. Sain käytännössä yksityisopetusta monissa eri tehtävissä.
Palkitsevimpia asioita oli muun muassa se, kun osasi vihdoin tehdä jotain ilman, että joku opasti tai täytyi katsoa ohjeita. Sitä vain teki, tarkisti, ja sitten tiesi osaavansa. Se oli aika hienoa.
Mitä teet mieluiten silloin, kun et ole töissä, ja miten se mielestäsi vaikuttaa ammatilliseen osaamiseesi?
Tykkään urheilla ja laji riippuu vuodenajasta. Kesällä valintani on tennis ja talvella hiihdän. On tärkeää pysyä fyysisesti kunnossa, jotta voi hyvin ja mieli pysyy virkeänä, varsinkin kun tuijottaa näyttöä tuntikausia joka päivä.
Mikä on tärkein asia, jota asiakkaan tulisi etsiä tullikumppanilta?
On löydettävä sellainen, joka panostaa digitaalisiin resursseihin. Digitaalisuus on tulevaisuutta ja on tärkeää löytää kumppani joka on jo ottanut askeleen kohti sitä.
Työskentelet Euroopan laajuisessa verkostossa. Jos voisit vierailla toisessa Customs Supportin toimipisteessä, mihin maahan menisit ensimmäisenä ja miksi?
Tiedän, että kaikki valitsevat Italian, mutta itse valitsen Irlannin. Se on pienehkö maa erillään muusta Manner-Euroopasta, aivan kuten me Suomessa. Kiinnostaisi nähdä, miten asiat siellä hoidetaan ja lisäksi irlantilainen aksentti on minusta miellyttävän kuuloista.