Tekoäly tulliprosesseissa

Tekoäly osana tullauksen tulevaisuutta
Kuva
Artificial intelligence Teal Overlay Face of a robot in digital landscape

Tullipalveluiden kehittäjänä etsimme jatkuvasti uusia teknologioita ja innovaatioita ja analysoimme niiden mahdollisia vaikutuksia toimintaamme ja asiakkaisiimme. Yksi seuraamamme alue on tekoälyn soveltaminen tullipalveluihin.

Customs Support osallistui suomalaiseen tekoälykiihdyttämöön FAIA:n

Tekoälykiihdyttämö First Artificial Intelligence Accelerator  vauhdittaa pk-yritysten kykyä hyödyntää tekoälyratkaisuja sisäisessä organisaatiokehityksessä sekä innovaatio-, tuote- ja palvelukehityksessä. Uusia tekoälyratkaisuja otetaan tyypillisesti käyttöön palveluiden myynnin- ja palvelutuotannon prosesseihin. Kiihdyttämön ohjelmaan osallistuminen antoi meille uusia ideoita palveluiden jatkokehittämiseen ja parantamiseen tekoälyn avulla. Uusilla ratkaisuilla ei suinkaan pyritä korvaamaan ihmiskontakteja, vaan tavoitteena on tehostaa palveluitamme ja yhteistyötä asiakkaidemme kanssa.

Tekoälyn myönteinen vaikutus tulliprosesseihin

Maailman tullijärjestö julkaisi viime vuoden huhtikuussa demotyökalun, jolla tavarat voidaan luokitella automaattisesti niiden kaupallisten kuvausten perusteella. Tämä on erinomainen esimerkki siitä, miten tekoäly voi tehostaa tulliprosesseja.

Tekoälykiihdyttämön tilaisuuksien aikana suunnittelimme useita prosesseja, joita voisimme parantaa tekoälykäyttöisten työkalujen avulla. Alla on kaksi esimerkkiä:

  • Työtehtävät - yksikään työtehtävä ei ole samanlainen. Jopa yhdeltä asiakkaalta voimme saada erilaisia pyyntöjä, jotka vaativat erilaisia erityistaitoja.

Haluamme vastata näihin pyyntöihin mahdollisimman tehokkaasti, jotta oikea asiantuntija on käytettävissä oikeaan tehtävään. Näin varmistetaan, että kokeneempi tullausosaaja saa monimutkaisia tehtäviä ja että monimutkaiset tehtävät eivät odota sitä, että tämä kokeneempi henkilö saa valmiiksi tehtävän, jonka vähemmän kokenut huolitsija olisi voinut hoitaa.

Voimme käyttää tekoälyä pyyntöjen ja niihin liittyvien asiakirjojen skannaamiseen ja analysointiin, jotta ne voidaan osoittaa oikealle asiantuntijalle. Tämä lisää toimintamme tehokkuutta.

  • Riskianalyysi - tulliprosessit ja -menettelyt edellyttävät paljon erilaisia asiakirjoja. Näiden asiakirjojen on oltava kunnossa. Jos tiedot ovat virheellisiä tai puutteellisia, se voi johtaa viivästyksiin, sakkoihin tai jopa lähetysten täydelliseen hylkäämiseen.

Ihanteellisessa tilanteessa IT-järjestelmät ovat yhteydessä toisiinsa, ja tiedot siirtyvät saumattomasti. Kun näin ei ole, asiakirjat jaetaan yritysten välillä sähköisessä muodossa dokumenttina tai jopa paperilla. Näiden asiakirjojen tietojen digitoimiseksi käytetään OCR-menetelmää (konenäkö). Konenäön hyödyntämisen tekee monimutkaiseksi se, että mikään asiakirja ei ole samanlainen. Laskumalleja on lähes yhtä monta kuin on yrityksiä.

Voimme käyttää tekoälyä virheiden havaitsemiseen ja analysointiin. Voimme käyttää tätä reaktiivisesti saadaksemme oikeat tiedot ja proaktiivisesti parantaaksemme saamiamme tietoja jakamalla havaintojamme asiakkaiden kanssa, jotta he voivat parantaa tietovirtojaan ja tehostaa OCR-prosesseja. Analyysin perusteella voidaan määritellä, mitkä skannaukset on tarkistettava ja mitkä tiedot voidaan käsitellä tarkistamattomina.

Valmiina tulevaisuuteen

Uskomme vahvasti tulliprosessien digitalisointiin. Se lisää tehokkuutta, vähentää virheitä ja antaa kaikille sidosryhmille mahdollisuuden käyttää enemmän aikaa lisäarvoa tuottaviin toimintoihin. Nykyisten digitaalisten ratkaisujemme avulla voimme vaihtaa tietoja saumattomasti tulliviranomaisten ja asiakkaiden kanssa. Se luo avoimuutta ja näkyvyyttä asiakkaillemme ja antaa heille tarvitsemansa tiedot silloin, kun he niitä tarvitsevat. Tekoälyn kaltaisten teknologioiden kehittyminen parantaa valmiuksiamme entisestään. Odotamme innolla, että pääsemme jatkossakin kehittymään ja toimimaan johtavana digitaalisena tullivälittäjänä.